Konektivismus a příklady propojování znalostí z různých zdrojů

17. listopadu 2008 v 17:12 | Kristýna |  Partnerský tým č. 3 (moodle)
Behaviorismus → kognitivismus → konstruktivismus → konektivismus…


Behaviorismus
Název tohoto směru, který vznikl v USA, pochází z anglického slova "behaviour" - chování. Behavioristé se zvláště v počátcích zabývali tím, jak organismus odpovídá na určité podněty. Tento přístup se omezuje ale pouze na zaznamenávání tělesných, muskulárních a fyziologických reakcí, vědomí a mentální stavy považuje za odvozené a nezachytitelné. Stoupenci tohoto směru došli k závěru, že vývoj jedince je pouze učení se odpovědím na určité podněty a přeceňovali význam učení a výchovy.


Kognitivismus
Kognitivismus je proces učení jako vytváření přesně odpovídajících spojů v mozku. Toto je realizováno prostřednictvím ukládání vhodně kódovaných informací do paměti. Učební látka se logicky rozdělila na co nejmenší úseky, a ty byly postupně za soustavného opakování "natloukány" každému žákovi do hlavy. Výsledky se ověřovaly zkoušením.


Konstruktivismus
Pohlíží na učení jako na osobní iniciativu, při níž na základě znalostí stávajících dochází prostřednictvím spojení s jinými lidmi ke konstruování znalostí nových. Snaží se proto vytvořit takové prostředí, v němž dochází k co největší osobní aktivizaci za účelem poznávání.


Konektivismus
V překladu lze chápat jako teorii propojení. Základem této teorie učení je budovat spojení mezi jednotlivými pojmy, příslušnými elementy výukového obsahu, oblastmi použití, ale především osobami - kolegy, spolužáky a dalšími členy nějaké komunity, ať už formální či neformální.

Konektivismus v sobě pojímá několik zásad a principů - např.:
- nutné propojení myšlení a emocí,
- organizační schopnosti a rozvoj osobnosti jsou navzájem propojeny
- zdrojem učení nemusí být lidé, ale nástroje. Znalosti (jsou známé, nemusí být aktivované) mohou být uskladněny v určité komunitě, síti nebo databázi
- učení a znalosti spočívají v různosti názorů.
- atd.

Příkladem propojování znalostí z různých zdrojů může být např. práce v předmětu NMV. Kurz sestává z celé řady témat, které nemůžeme, jako tvůrci, obsáhnout svými znalosti a vědomostmi. Proto jsme čerpaly z celé řady zdrojů, ze kterých jsme se dozvídali mnoho zajímavostí. Propojovaly se tím tak nejen zdroje ale i práce lidí. Navzájem jsme se ovlivňovali a inspirovali k další práci. Různost názorů nás vedla k výběru té nejvhodnější varianty. Příkladem propojování "sítí" je v podstatě samotné působení ve škole. Různorodé myšlenkové, ale i informační zdroje je zapotřebí při zpracování seminárních prací, projektů, ale i diplomové práce.

Stejně tak propojujeme znalosti i v reálném životě. Například když se rodina rozhodne postavit dům, nebo si koupit byt. Použije celou škálu zdrojů - internetové stránky hypotečních bank, stavebních spořitelen, stavebních firem, architektů, designerů, ale např. i sociální weby, na kterých se může dozvědět o zkušenostech jiných lidí pořizující si nové bydlení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Petr Petr | E-mail | 2. dubna 2014 v 17:58 | Reagovat

Dobrý den

Píšu seminární práci na téma "Výuka dle Behaviorismu, konstruktivismu a kognitivismu".

Tento text shrnuje jednotlivé směry, ale jak si představit tyto modely na samotné výuce? Lze nějak rozdělit, že výuka u konstruktivismu bude probíhat takto, u behaviorismu takto...atd?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama