Můj pohled na věc - learning, teaching

29. září 2008 v 12:42 | Kristýna
Mým úkolem v NMV je, vyjádřit se k pojmům learning x teaching, zda vidím mezi nimi rozdíl, jak na to pohlížím, co si myslím. Uvádím zde článek, kterým jsem přispěla na web virtuniv. Je to možná trochu obecnější pohled, ale já to tak vidím
"Učit a učit se není samozřejmě totéž. Smysl těchto sloves je zásadně odlišný. Jak už bylo mnohokrát řečeno, význam prvního z nich je předávat zkušenosti a znalosti ostatním. Druhé sloveso však vyjadřuje proces, kdy jedinec sám vstřebává nové poznatky a poté je vhodným způsobem aplikuje. Alespoň takto by to podle mého názoru mělo být - člověk by získané poznatky skutečně měl dokázat použít a správným způsobem také využít. A o to možná právě jde.
Dění kolem nás se neustále vyvíjí, ze všech koutů na nás čekají nějaké novinky, důležité změny, ale to, jak je přijmeme záleží jen na nás. Buďto vše kolem nás jen propluje a my si toho ani nevšimneme, a nebo se zapojíme a dostaneme se tak do aktuálního dění kolem nás. K tomu je ale potřeba otevřít se světu a naučit se zde orientovat. To neznamená, že jedinou možností, jak získat přehled, je perfektní dovednost v oblasti informačních technologií (protože právě tento svět se rozvíjí mílovými kroky). Stačí si najít svůj systém, který bude vyhovovat mým potřebám, který ale dokáže najít potřebné informace, uchovat je, použít je a následně i vhodně využít.
Tato dovednost se hodí v každodenním životě. Studenti škol si to možná až tak neuvědomují. Protože zatím jsme v mnoha věcech vedeni někým jiným, je nám řečeno, co se máme naučit, a z čeho,(většinou) máme k dispozici studijní materiál a pak hurá do učení se. Máme tímto stanovenou určitou linii. Tuto linii si ale v běžném životě, po ukončení školy, budeme do značné míry muset vytyčit my sami. Musíme se naučit hledat si informace sami, a to takové, které budeme potřebovat, musíme se naučit neztratit se…
Co se týče prostředí školy, musím však říct, že určitý vývoj kupředu v systému vzdělávání určitě je. Pedagogové nechávají určitý prostor pro vlastní tvorbu, snaží se své studenty zapojit do aktuálního dění. Podporují týmovou práci, a např. prostřednictvím projektů nebo seminárních prací dávají možnost najít si informace o daném problému sami, a tímto tak dovolí, aby se student do dané problematiky dostal hlouběji. Ovšem, všechny tyto snahy mohou být vždy zmařeny. Vždy záleží na lidech, jejích postojích a vůbec přístupu ke své práci - a to ať už se jedná o stranu studentů či pedagogů. Toto už je však věc jiná. Důležité je, že jsou všem známy naše možnosti, víme, čeho všeho bychom mohli dosáhnout a nebo kam až můžeme klesnout, pak ať se zařídí každý dle svého uvážení."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama