Září 2008

Můj pohled na věc - learning, teaching

29. září 2008 v 12:42 | Kristýna
Mým úkolem v NMV je, vyjádřit se k pojmům learning x teaching, zda vidím mezi nimi rozdíl, jak na to pohlížím, co si myslím. Uvádím zde článek, kterým jsem přispěla na web virtuniv. Je to možná trochu obecnější pohled, ale já to tak vidím
"Učit a učit se není samozřejmě totéž. Smysl těchto sloves je zásadně odlišný. Jak už bylo mnohokrát řečeno, význam prvního z nich je předávat zkušenosti a znalosti ostatním. Druhé sloveso však vyjadřuje proces, kdy jedinec sám vstřebává nové poznatky a poté je vhodným způsobem aplikuje. Alespoň takto by to podle mého názoru mělo být - člověk by získané poznatky skutečně měl dokázat použít a správným způsobem také využít. A o to možná právě jde.
Dění kolem nás se neustále vyvíjí, ze všech koutů na nás čekají nějaké novinky, důležité změny, ale to, jak je přijmeme záleží jen na nás. Buďto vše kolem nás jen propluje a my si toho ani nevšimneme, a nebo se zapojíme a dostaneme se tak do aktuálního dění kolem nás. K tomu je ale potřeba otevřít se světu a naučit se zde orientovat. To neznamená, že jedinou možností, jak získat přehled, je perfektní dovednost v oblasti informačních technologií (protože právě tento svět se rozvíjí mílovými kroky). Stačí si najít svůj systém, který bude vyhovovat mým potřebám, který ale dokáže najít potřebné informace, uchovat je, použít je a následně i vhodně využít.
Tato dovednost se hodí v každodenním životě. Studenti škol si to možná až tak neuvědomují. Protože zatím jsme v mnoha věcech vedeni někým jiným, je nám řečeno, co se máme naučit, a z čeho,(většinou) máme k dispozici studijní materiál a pak hurá do učení se. Máme tímto stanovenou určitou linii. Tuto linii si ale v běžném životě, po ukončení školy, budeme do značné míry muset vytyčit my sami. Musíme se naučit hledat si informace sami, a to takové, které budeme potřebovat, musíme se naučit neztratit se…
Co se týče prostředí školy, musím však říct, že určitý vývoj kupředu v systému vzdělávání určitě je. Pedagogové nechávají určitý prostor pro vlastní tvorbu, snaží se své studenty zapojit do aktuálního dění. Podporují týmovou práci, a např. prostřednictvím projektů nebo seminárních prací dávají možnost najít si informace o daném problému sami, a tímto tak dovolí, aby se student do dané problematiky dostal hlouběji. Ovšem, všechny tyto snahy mohou být vždy zmařeny. Vždy záleží na lidech, jejích postojích a vůbec přístupu ke své práci - a to ať už se jedná o stranu studentů či pedagogů. Toto už je však věc jiná. Důležité je, že jsou všem známy naše možnosti, víme, čeho všeho bychom mohli dosáhnout a nebo kam až můžeme klesnout, pak ať se zařídí každý dle svého uvážení."

Doplnění k web2.0

29. září 2008 v 12:29 | Kristýna
Jak jsem před několika dny slíbila, vybírám si jednu z dvojic rozdílů mezi web1.0 a web2.0, které uvádí web O´Reilly. K tomuto jsem se sice již vyjadřovala u tabulky, kterou jsem vkládala včera, zde (http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html) je však i něco navíc. Vybrala jsem si tedy tuto dvojici rozdílů:
publishing
-->
participation
Publishing znamená v překladu zveřejňování, vydávání, publikování. Tento pojem typický pro web1.0 tedy vysvětluje přístup k tvorbě. Jedinec nebo např. organizace vyjadřuje svůj postoj, stanovisko, něco oznamuje, sděluje. Ale je to jen jednostranný pohyb informací. Od tvůrce k uživatelům. Kdežto web2.0, který je založen na participation, podporuje všestranné informační toky, není už jen "jeden a ostatní", ale na tvorbě se spolupodílí a účastní obrovské množství osob.

Wiki je užitečná věc

28. září 2008 v 23:59 | Kristýna
Přeji všem hezký den :)
V tuto chvíli se už sice chýlí ke svému konci, ale to mi nezabrání v tom, abych přispěla krátkým zápiskem do mého "bločku". Tento týden byl ve znamení wiki a "learning - teaching". A právě zjišťování, co tyto pojmy znamenají, bylo náplní posledních dnů. Berme to ale popořádku. Nejdříve pojem wiki. To jestli jsem tento pojem pochopila správně, je však otázkou.
Já bych jej charakterizovala jako nástroj, který slouží k větší informovanosti společnosti. Lidé s přístupem na internet mají možnost čerpat z wiki informace, které potřebují, ale nemají je. Na druhou stranu mohou poskytnout zase své znalosti a předávat je prostřednictvím internetových stránek dále. Jedná se o jakousi sbírku informací k danému tématu, která se neustále rozšiřuje, vyvíjí, tříbí a to vše na principu "víc hlav víc ví". Je to sympatická snaha pro rychlejší přístup k potřebným informacím :)

Jak to vlastně je - web1.0 x web2.0

28. září 2008 v 23:57 | Kristýna
Konečně připojuji tabulku, která se snaží vypíchnout základní rozdíly mezi Web1.0 a Web2.0. Všech 5 bodů je trefných a jistě vystihuje tento problém. Mě osobně se líbí oblast aktualizace a srovnání web2.0 k živému organismu. Tím je vyjádřeno to, že web2.0 roznodně není žádná "stavová veličina" :) Články, údaje, data reagují na aktuální dění, neustále se vyvíjí. Přispívá zde nepředstavitelné množství lidí. Dalo by se říci, že se zde podporuje zákon akce a reakce :)

Další úkol

22. září 2008 v 8:00 | Kristýna
Dalším úkolem je přidat na tento blog tabulku z této stránky http://www.lupa.cz/clanky/web-2-0-bublina-nebo-novy-smer-webu/. A okomentovat aspoň jednu dvojici z článku na stránce http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html.

Úkol na tento týden

22. září 2008 v 7:48
Tento týden si do svého blogu zapíši, jak pokračuji v procesu vzdělávání se. A ve středu 24. 9. to předvedu.

Blog a web2.0

21. září 2008 v 23:02 | Kristýna
Dnes už podruhé přeji Všem opět krásný den
Nyní ale k jádru věci. Co jsem se tedy skutečně za ten (necelý) týden naučila? Za prvé jsem začala používat stránky Virtuniv - tedy virtuální univerzity. Zde má náš kurz Nových metod vzdělávání svou stránku, kam všichni svou troškou přispíváme. Zatím jsme se tu bavili o blogu a všem kolem něj, druhým tématem je web2.0. Společnými silami se snažíme vytvořit stránku, která by vyčerpávajícím způsobem vysvětlovala tyto pojmy.
I já jsem přidala svou troškou do mlýna. Bylo to ale náročné. Definic k pojmu blog není bezedná studna. Přesto jsem ale nějaký ten článeček našla. Dozvěděla jsem se např., že na celém světě je založených až 14 milionů blogů.
Co se týče web2.0, tady jsem pátrala po pro mě docela neznámém pojmu (po prvním týdnu tohoto předmětu tedy zjišťuji, že v oblasti informačních technologií mám dost velké mezery). A proto jsem docela dychtivě začala hledat, prohlížet a zjišťovat, co to tedy je. Jestli jsem to opravdu zjistila…. nevím, snad. Je to dost nejednoznačný pojem. Docela se mi líbilo video (které přede mnou objevila už i kolegyně ) http://www.youtube.com/watch?v=NLlGopyXT_g Je to video beze slov, každý běžný uživatel internetu ale brzy pochopí, oč se jedná. Zajímavý je i blog http://blog.mojestudio.cz/od-web10-k-web20-v-prikladech.html, kde dost informovaný student Teorie interaktivních médií uvádí příklady fungování web2.0
Jinak do budoucna, tedy do dalšího týdne, doufám, že se má práce poněkud urychlí a začnu být při tom sebevzdělávání se trošku flexibilnější. Ve světě informací toho existuje tolik, co ještě neznám a je potřeba to vstřebávat trochu rychleji. Přece jen existují i jiné aktivity

Týden 1. - poznání

21. září 2008 v 16:00 | Kristýna
Krásný den všem. Je právě neděle odpoledne, a už od rána je venku cítit vůně deště. Tedy do ulic mě to moc netáhne. A tak docela ráda usedám ke svému PC a otevírám svůj nový "vzdělávací zápisník", abych do něj zaznamenala, co nového mě v posledním týdnu potkalo.
A je toho docela dost. To nejpodstatnější je, že jsem tento druh zápisníku vůbec objevila. Samozřejmě nejsem z Marsu, na nějaký ten "barevný a blikající" blog jsem už mnohokrát narazila, ale začít ho skutečně využívat mě prostě nikdy nenapadlo. A tak, teď, když je to v náplni mé školní práce, porozhlédla jsem po této možnosti využití internetu více.
A můžu říct, že po prozkoumávání nejrůznějších internetových zákoutí jsem zjistila, že blog ve světě moderního člověka není skutečně žádnou novinkou ani něčím zvláštním. Pro různé zpravodajské deníky je to snad téměř automatické, že tento nástroj zřídí, a můžou tak nabídnout prostor pro své čtenáře, ale i další tvořivé jedince.
A těch tvořivých jedinců není opravdu málo. Fandím všem aktivním a činorodým, kteří si třikrát a nebo i víckrát týdně najdou kousek času a vtipným a zábavným tónem okomentují dění kolem sebe. Díky tomu skutečně začínám mít pocit, že internet nabývá nového rozměru.

Něco málo o autorce

18. září 2008 v 16:47
Krásný den, všechny Vás vítám na mém blogu. Ještě donedávna jsem netušila, že i já jednou začnu používat tento veřejný zápisníček. Ale naskytla se příležitost a tak je škoda toho nevyužít.
Měla bych se tedy asi představit. Jmenuji se Kristýna, jsem studentka ekonomické fakulty v Ostravě, je mi 23 let a právě jsem s mírně roztřesenými koleny vstoupila do pátého, tedy posledního ročníku. Ale snažím se být optimistka. A tak, přesto, že spoustu mého času zabere diplomka, vybrala jsem si předmět Nové metody vzdělávání, díky kterému tento blog tvořím, a kterému je potřeba se taky věnovat.
Proto se budu snažit pravidelně napsat nějaký ten článek, přidat odkaz nebo se podělit s něčím, co pěkného nebo zajímavého jsem zjistila